Kennisbankartikel:

Synthetische tracker ETF

Pas op voor een synthetische tracker !

De AFM heeft gewaarschuwd voor de opmars van synthetische trackers (synthetische ETF’s). Dit zijn beleggingsproducten die op een kunstmatige wijze een bepaalde index nabootsen.

Onlangs herhaalde de AFM directeur zijn waarschuwing. Volgens hem krijgen particuliere beleggers te weinig informatie die nodig is om de risico’s van synthetische trackers in te schatten. De AFM wil daarom dat aanbieders zulke producten niet langer zonder advies aan particuliere beleggers verkopen of zelfs helemaal niet meer verkopen.

Neem vrijblijvend contact op

 

synthetische tracker

Waarom bestaat de synthetische tracker?

De sterkste argumenten voor deze trackers zijn transparantie, eenvoud en prijs. Fondsen die fysieke replicatie gebruiken, berekenen gewoonlijk hogere kosten, de total expense ratio of TER. Zij tonen een grotere tracking error dan fondsen met synthetische replicatie.

Wat is een racking error of trackingfout?

Dat is het verschil tussen het rendement van een portefeuille en de benchmark of index die bedoeld was om na te bootsen. Trackingfout noem je ook wel actief risico.

Bij een fysieke replicatie koop je vrijwel alle aandelen die deel uitmaken van de referentie-index. Daarom is deze strategie arbeidsintensiever en kostbaarder dan synthetische replicatie. Deze extra kosten komen aan het eind van de rit voor rekening van de belegger. Deze betaalt deze door een hogere TER . Dat is de grootste en meest expliciete bron van tracking error bij een synthetische tracker.

KNVB-criteria als referentiekader

De AFM vindt het belangrijk dat indextrackers (dus ook de synthetische tracker)aan een aantal criteria voldoen. Een middel daarvoor zijn de KNVB-criteria als referentiekader. De adviseurs gebruiken deze criteria bij het selecteren van passende fondsen voor hun klanten.

  1. Kostenefficiëntie: biedt de propositie waar voor zijn geld?
  2. Nut: geeft de propositie invulling aan een gefundeerde behoefte van een doelgroep?
  3. Veiligheid: doet de propositie wat ze beoogt in allerlei omstandigheden en is de uitkomst dan acceptabel voor de doelgroep?
  4. Begrijpelijkheid: is de propositie niet onnodig ingewikkeld en kan de consument de kwaliteit en passendheid goed beoordelen?

Met name het laatste criterium staat op gespannen voet met de synthetische tracker. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat er aanbieders zijn van deze producten die maatregelen treffen. Heb je meer vragen over een synthetische tracker of andere onderwerpen? Neem dan gerust contact met ons op.

 

 

Bekijk onze referenties

 

Schrijf me ook in voor de nieuwsbrief

Gratis digitaal adviesgesprek

Deze nieuwe situatie vraagt om een nieuwe aanpak.

Wij blijven ons inzetten op lekker leven nu, maar ook later.

Vraag nu een gratis digitaal adviesgesprek aan om te zien wat we voor jou kunnen betekenen.

Mail mij dit overzicht

Mail mij dit overzicht en krijg inzicht in alle collectieve pensioen mogelijkheden.

Mail mij dit overzicht

Je staat toe dat wij je de uitkomsten van de pensioenrekentool toesturen en andere handige tips en tools met je delen. We spammen je niet en je kunt je bij elke e-mail eenvoudig weer uitschrijven.

Lees meer over hoe wij met persoonlijke gegevens omgaan in ons privacybeleid.

Mail mij dit overzicht

Mail mij dit overzicht en krijg inzicht in alle pensioen mogelijkheden.

Mail mij dit overzicht

Je staat toe dat wij je de uitkomsten van de pensioenrekentool toesturen en andere handige tips en tools met je delen. We spammen je niet en je kunt je bij elke e-mail eenvoudig weer uitschrijven.

Lees meer over hoe wij met persoonlijke gegevens omgaan in ons privacybeleid.

Aanvraag gratis adviesgesprek

Vraag nu een gratis adviesgesprek aan en kijk inzicht in jouw pensioen mogelijkheden.

Aanvraag gratis adviesgesprek

Lees meer over hoe wij met persoonlijke gegevens omgaan in ons privacybeleid.

Nieuwsbrief inschrijving

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang onze 7 extreem waardevolle tips voor een goed pensioen!

Net als jij hebben wij ook een hekel aan SPAM, daar hoef je niet bang voor te zijn.