Kennisbank artikel:

Synthetische tracker ETF

Pas op voor een synthetische tracker !

De AFM heeft gewaarschuwd voor de opmars van synthetische trackers (synthetische ETF’s). Dit zijn beleggingsproducten die op een kunstmatige wijze een bepaalde index nabootsen.

Onlangs herhaalde de AFM directeur zijn waarschuwing. Volgens hem krijgen particuliere beleggers te weinig informatie die nodig is om de risico’s van synthetische trackers in te schatten. De AFM wil daarom dat aanbieders zulke producten niet langer zonder advies aan particuliere beleggers verkopen of zelfs helemaal niet meer verkopen.

Neem vrijblijvend contact op

synthetische tracker

Waarom zijn er synthetische trackers?

De sterkste argumenten voor deze trackers zijn transparantie, eenvoud en prijs. Fondsen die fysieke replicatie gebruiken, berekenen gewoonlijk hogere kosten, de total expense ratio of TER. Zij tonen een grotere tracking error dan fondsen met synthetische replicatie.

Tracking error of trackingfout is het verschil tussen het rendement van een portefeuille en de benchmark of index die bedoeld was om na te bootsen of te verslaan. Trackingfout noem je ook wel actief risico.

Omdat bij fysieke replicatie alle of vrijwel alle aandelen moeten worden gekocht die deel uitmaken van de referentie-index, is deze strategie arbeidsintensiever en kostbaarder dan synthetische replicatie. Deze extra kosten komen aan het eind van de rit voor rekening van de belegger in de vorm van een hogere TER – en dat is de grootste en meest expliciete bron van tracking error.

KNVB-criteria als referentiekader

De AFM vindt het belangrijk dat indextrackers aan een aantal criteria voldoen en gebruikt daarvoor de KNVB-criteria als referentiekader. De adviseurs gebruiken deze criteria bij het selecteren van passende fondsen voor hun klanten.

  1. Kostenefficiëntie: biedt de propositie waar voor zijn geld?
  2. Nut: geeft de propositie invulling aan een gefundeerde behoefte van een doelgroep?
  3. Veiligheid: doet de propositie wat ze beoogt in allerlei omstandigheden en is de uitkomst dan acceptabel voor de doelgroep? 
  4. Begrijpelijkheid: is de propositie niet onnodig ingewikkeld en kan de consument de kwaliteit en passendheid goed beoordelen? 
Met name het laatste criterium staat op gespannen voet met synthetische trackers en het is daarom ook niet verwonderlijk dat er aanbieders zijn van deze producten die maatregelen treffen. Heb je vragen neem dan gerust contact met ons op.

Bekijk onze referenties  

Aanvraag gratis adviesgesprek

Vraag nu een gratis adviesgesprek aan en kijk inzicht in alle pensioen mogelijkheden.

Je staat toe dat wij je de uitkomsten van de pensioenrekentool toesturen en andere handige tips en tools met je delen. We spammen je niet en je kunt je bij elke e-mail eenvoudig weer uitschrijven.

Lees meer over hoe wij met persoonlijke gegevens omgaan in ons privacybeleid.

Nieuwsbrief inschrijving

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang onze 7 extreem waardevolle tips voor een goed pensioen!

Net als jij hebben wij ook een hekel aan SPAM, daar hoef je niet bang voor te zijn.